top of page

Processen

Cykellakering er lige så kedeligt og ensformigt, som det er spændende og mystisk. Der er mange indviklede trin der tilsammen sikrer en flot og holdbar lakering. Der er mange måder at gøre det på, men her er en overordnet introduktion til, hvordan jeg gør det.

Forberedelse

Klargøring

Nedslibning

Maskering

Grunder

Først bliver rammen rengjort og eventuelle klistermærker, skidt og andet fjernet og affedtet.

Nedslibning udgør næsten 90% af en malers arbejde. Jeg starter med 320 - 500 korn sandpapir og vådsliber i hånden, indtil hele overfladen er helt nivelleret og jævnt slebet.

Maskeringen sørger for at der kun lander maling, hvor det er nødvendigt. Jeg bruger tape, papir og vinyl til at afdække alle de vigtige områder ved f.eks, krankboks, kronrør, dropouts, gevind osv.

Jeg bruger epoxy eller polyurethan grunder afhængigt af rammens materiale. Dette lag sikrer bedst mulig vedhæftning for den efterfølgende maling, samtidig med at det øger holdbarheden og giver yderligere beskyttelse for rammen.  

Maling

Farver

Det er nu, hvor din rammes udtryk begynder at tage form. For at sikre holdbarheden og udseendet, bruger jeg autolak i alverdens farver, typer og påføringsmetoder. Det er kun fantasien som sætter grænser. For at lave grafikken, designer jeg på computeren, maskerer med vinyl og påfører designet med airbrush.

Finish

Klarlak

Flowcoat

Polering

Efter farverne og grafikken er på plads, er det nu tid til at beskytte designet og få rammen til at stå knivskarpt. Jeg bruger en 2K UHS klarlak, der sikrer den bedste beskyttelse og holdbarhed for malingen.

Hvis du har valgt at få et ekstra lag ‘flowcoat’, så vil jeg nedslibe lakken, så alt er helt jævnt og nivelleret, og derefter at give det sidste lag klarlak der giver ekstra beskyttelse og glans til din ramme.

Slutvis får rammen en sidste nedslibning og polering, der fjerner eventuelle fejl og får rammen til at skinne.

bottom of page